Stanowisko 1/2024 SNiO ws. łączenia przedmiotów przyrodniczych
Komunikaty
Redakcja
30.09.2024 (aktualizacja: 3.10.2024)
Stanowisko nr 1/2024
Rady Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” ws. łączenia przedmiotów przyrodniczych w jeden przedmiot nauczania
Rada Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” stanowczo sprzeciwia się łączeniu w obecnym ustroju szkolnym w jeden przedmiot nauczania przedmiotów: fizyki, chemii, biologii i geografii.
Propozycja ministerstwa doprowadzi do znaczącego obniżenia poziomu wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży a w konsekwencji zapaści polskiej edukacji w zakresie przedmiotów przyrodniczych, których znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju jest pierwszorzędne.
Obecnie obserwujemy z dużym niepokojem znaczący brak w systemie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, tym bardziej nie będzie ich do nauczania odrębnego przedmiotu w klasach 4-8. Polskie uczelnie wyższe nie mają w swojej ofercie programu studiów do nauczania przedmiotu przyrody na poziomie klas 4-8. A eksperci Rady KSNiO wyrażają wątpliwość, czy stworzenie takiego programu jest w ogóle możliwe, jeżeli nauczanie tak różnych dziedzin naukowych ma być potraktowane poważnie.
Obecnie przyrody uczą się jedynie uczniowie czwartych klas szkół podstawowych. W klasach 5-8, w ramowych planach nauczania rozpisane są: chemia, biologia, geografia i fizyka.
Prowadzone jakiś czas temu badania amerykańskich naukowców wykazały, że jeśli uczy się nie poszczególnych przedmiotów, ale tworzy się międzyprzedmiotowe bloki, jakim byłaby przyroda, bez uzupełniania wiedzy na zajęciach dodatkowych, o 30 proc. spada efektywność nauczania.
Od kilku lat mamy ośmioklasową szkołę podstawową, a w niej obszerne programy nauczania m.in. biologii czy geografii, których na poziomie ostatnich klas nie da się ograniczyć do interdyscyplinarnej przyrody bez znacznej redukcji treści nauczania i faktycznego zamknięcia możliwości rozwoju uczniów.
Przewodniczący KSNiO NSZZ „Solidarność"
dr Waldemar Jakubowski